Rally-Toko ja koiratanssi

Rally-Toko

(Esittely lainattu SKL:n kotisivuilta - Rally-Toko)

Rally-toko on hauska harrastus, jota voivat harrastaa kaikenikäiset ja kaiken kokoiset koirat ja ihmiset. Rally-toko sopii mainiosti myös niille, jotka haluavat itselleen ja koiralleen mukavan haasteellisen harrastuksen ja kilpailulajin.

Laji kehitettiin 2000-luvun alkupuolella USA:ssa ja siinä yhdistyy elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Tärkeintä tässä hauskassa ja monipuolisessa lajissa on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, ei niinkään seuraamisen pilkuntarkka paikka tai asennon suoruus. Koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa koko suorituksen ajan. Rally-toko kehitettiin siis aivan tavallisia koiranomistajia ajatellen ja sen päätavoitteena onkin saada aikaan koiria, jotka on koulutettu käyttäytymään hyvin kotona, yleisillä paikoilla sekä muiden koirien läheisyydessä.

Lisätietoja lajista: www.rally-toko.fi "

Koiratanssi

(Esittely lainattu SKL:n kotisivuilta - Koiratanssi)

Koiratanssikilpailuissa ohjaaja ja koira suorittavat tuomarin arvosteleman ohjelmakokonaisuuden musiikin tahdissa. Ohjelman tulee huomioida koiran erityisominaisuudet ja ilmentää koirakon positiivista yhteistyötä.

Kilpailulajeja koiratanssissa ovat vapaatanssi (freestyle), seuraaminen musiikin tahdissa (heelwork to music) sekä erikoiskilpailut. Kilpailuluokkia on kolme: alokasluokka, avoin luokka ja voittajaluokka. Luokat ovat tasoluokkia, joissa edetään edellä mainitussa järjestyksessä.

Koiratanssia voivat harrastaa kaikenikäiset koiranohjaajat niin rotukoiran kuin sekarotuisen koirankin kanssa. Koiran tulee olla kuitenkin rekisteröity Kennelliiton tai muuhun FCI:n hyväksymään tunnistusmerkintärekisteriin osallistuakseen kilpailuihin. Ohjaajalle apuvälineiden käyttö on kilpailussa sallittu, kunhan ne ovat oleellinen osa esitystä, eikä niitä käytetä koira painostamiseen tai motivointivälineiden korvikkeena. Laji sopii kaikille, sillä ohjaaja voi rakentaa kilpailuohjelman omien edellytystensä mukaan.

Harrastuksen voi aloittaa kuka tahansa opettamalla koiralleen erilaisia temppuja. Internetistä löytyy runsaasti koiratanssivideoita, joista voi ammentaa innostusta ja miettiä, millaisia liikkeitä ja miten niitä omalle koiralle opettaa, millaisia yhdistelmiä niistä kehittää ja miten sovittaa niitä musiikkiin. Koiratanssia voi myös harrastaa useissa koiraharrastusseuroissa ja koirakouluissa.