Pennun hankinta

PENNUN ETSIMINEN JA OSTAMINEN

Kun päätös bernhardinkoiran hankkimisesta on tehty, ei kannata suin päin ottaa ensimmäistä pentua, jota myynti-ilmoituksen perusteella mennään katsomaan. Koiran hankinnan tärkeimpänä kriteereinä ei koskaan tulisi olla se, että pennun kasvattaja asuu lähellä tai että pentu on luovutusikäinen sopivasti oman loman kynnyksellä. Bernhardinkoirahan tulee kumppaniksi koko eliniäkseen eikä hankintaa pidäkään tehdä hätiköiden.

Osta koira vain luotettavalta kasvattajalta. Epämääräiseltä myyjältä ostetun koiranpennun taustasta ei ole tietoa ja sen lähtökohdat elämään eivät usein ole parhaat mahdolliset. Älä osta pentua säälistä - silloin vain tuet epäkelvon kasvattajan/myyjän toimintaa.

Pennun etsiminen

Hyvä tapa aloittaa pennun etsiminen on ottaa yhteyttä rotuyhdistyksen pentuvälitykseen. Pennun ostajan kannattaa tutustua PEVISA:n ja jalostusohjesäännön vaatimuksiin, sillä niitä kasvattajienkin suositellaan noudattavan kasvatustyössään. Suomen Kennelliiton ylläpitämästä KoiraNet-jalostustietojärjestelmästä (ulkoinen linkki, aukeaa uuteen ikkunaan) löytyy pennun etsijälle paljon hyödyllistä tietoa, kuten kasvattajakohtaisia listauksia ja koirien terveystuloksia. Koiranäyttelyissä käymällä voi tavata bernhardinkoiran omistajia ja kasvattajia, ja siellä voit ehkä nähdä myös tulevan pentusi molemmat vanhemmat.

Ota selvää kasvattajista ja haastattele heitä. Kysele kaikkea mitä mieleen tulee, jotta saat selville, onko tämä mahdollinen tulevan pentusi kasvattaja todella perehtynyt asiaansa, ja saavatko pennut riittävän hyvän alun elämälleen syntymäkodissaan. On erittäin tärkeää, että sinun ja koirasi kasvattajan välille muodostuu hyvä ja vilpitön suhde, sillä kysyttävää tulee matkan varrella monta kertaa.

Se, että tulevan pentusi vanhemmat ovat tai eivät ole menestyneet hyvin näyttelyissä, ei välttämättä ole tae laadusta eikä sen puutteesta. Näyttelymenestyksen lisäksi on hyödyllistä kiinnittää huomiota muihinkin seikkoihin, kuten vanhempien, niiden sisarusten ja vanhempien terveystuloksiin sekä mahdollisiin muihin koetuloksiin. Mikäli pennun vanhemmilla on aikaisemmin syntyneitä jälkeläisiä, myös niiden näyttely- ja terveystuloksiin kannattaa tutustua.

Kasvattajalista